Dags att tänka på riksfärdtjänst till jul

Dags att tänka på riksfärdtjänst till jul
FUB

För den som är berättigad till riksfärdtjänst och tänker göra en långresa över jul- och nyår är det hög tid att börja tänka på förberedelserna.

Dags att tänka på riksfärdtjänst till jul

Det lackar mot jul – i alla fall för den som tänker beställa riksfärdtjänst inför jul- och nyårshelgen.

Invånare med funktionshinder i Vännäs och Vindelns kommun måste göra sin ansökan senast den 12 november. För berättigade Umeåbor går deadline redan en vecka tidigare.

Kommuner i Västerbottningens bevakningsområde har nu börjat påminna sina invånare som omfattas av färdtjänst och riksfärdtjänst att börja tänka på eventuella resor över jul- och nyårshelgen

För medborgare med funktionshinder i såväl Vindelns som Vännäs kommun ska en ansökan om riksfärdtjänst vara kommunens handläggar tillhanda senast den 12 november.

– Det bjuder inte in till spontanitet. Men även du och jag måste ju planera inför längre resor. Det är en stor process och allt måste fungera, säger Britt Myrén, färdtjänsthandläggare vid Vännäs kommun.

Invånare i Umeå kommun måste göra en motsvarande ansökan redan före den 5 november. Fram till den 18 oktober har två Vännäsbor ansökt om riksfärdtjänst inför julhelgen.

– Det är inte så många som ansöker i mindre kommuner, men i en kommun som Umeå är det ju ett jättestort tryck, säger Britt Myrén.

Vännäs, Umeå, Robertsfors, Bjurholm och Vindelns kommun är anslutna till beställningscentralen Transcall med säte i Umeå. Ansökan om riksfärdtjänst handläggs inom respektive kommun, och den som ska resa vänder sig därefter direkt till Transcall.

– Om man inte kan boka resan själv får man ofta hjälp av någon vän eller familjemedlem, säger Britt Myrén som inte har mottagit några kritiska synpunkter om hur systemet fungerar.

Företaget Riksfärdtjänsten är fristående från transportföretagen, och arrangerar resor utanför den egna kommunen med tåg, flyg, båt och samordnad taxi.

Resenären betalar en egenavgift beräknad på avstånd oavsett transportsätt. Upp till 100 kilometer är egenavgiften 105 kronor och exempelvis 600 kronor upp till 750 kilometer, enligt Riksfärdtjänstens preliminära uppskattningar.

Resenärer under 26 år och studerande betalar 70 procent av egenavgiften.

Ledsagare kan beviljas i beslutet om riksfärdtjänst. Ledsagaren hjälper resenären under resan och åker med utan kostnad.

Medresenär får följa med i mån av plats i fordonet, och betalar normalt samma avgift som resenären.

Färdtjänstens och riksfärdtjänstens eventuella tillkortakommanden har inte varit en fråga för PRO på länsnivå, enligt Sam Venngren, ordförande för PRO i Västerbotten.

– Personligen planerar jag inte min julledighet och mina resor före den 11 november, men det är bara min personliga kritik.

Venngren hänvisar till PRO:s lokalföreningar för synpunkter på färdtjänsten och riksfärdtjänsten.

Abbas Haghjo, vice ordförande i Funktionsrätt Västerbotten som samordnar funktionshinderrörelsen i länet, betonar att han inte kan uttala sig om hur färdtjänsten fungerar i enskilda kommuner i Västerbotten.

– Det finns alltid viss kritik mot hur färdtjänsten fungerar, att den inte kommer i tid och hur den hämtar och lämnar med mera. De här problemen har funnits och finns.

Haghjo känner inte till kritik mot riksfärdtjänsten.

– Målet från vår sida är att man måste kunna leva som alla andra även med funktionshinder. Man ska inte behöva planera sitt liv tre månader innan, men ansökan före den 12 november låter inte orimligt. 

Fangad-i-fattidom - 640x80-pixlar
Tags:

Share This Post

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.